SEMIOGRAFIA 2.0
SEMIOGRAPHY 2.0, 2020 | SEMIOGRAFIA 2.0, 2020
3 pcs, 80 × 100 × 100 mm, 3 pcs, 32 × 100 × 100 mm, PVC, foil printing, 2020 | 3 szt., 80 × 100 × 100 mm, 3 szt., 32 × 100 × 100 mm, PCV, nadruk na folii, 2020
[ENG] Visual modifications of an artist’s book. Part 2 Semiography 2.0
In the course of working on Part 1, Semiography 1.0, another idea was born about how I could deepen and explore the idea of visual modification of an art book. In Part 2, I returned to the inspiration of the golden division. Returning to the solutions used in the work Semiography, which I completed back in 2015, allowed me to develop new principles.
To realize the goal, I obtained funding from the Ministry of Culture and National Heritage’s “Culture on the Web” grant program. The goal of my project was to promote art books based on strict mathematical rules. And as in liberature – I tried to break convention, expand cognition and abandon linearity. I admit that I like to revisit my earlier ideas and give them new meaning and significance.
The clou of the project was the realization of a set of geometric figures and their arrangement in relation to each other, aiming to generate more new forms. I found this idea so revealing that it opened up the prospect of new visual and interactive activities. The various proposals of the project were made as PDFs, JPGs, documented photographically and posted in the Internet space.
The entire project consists of 6 book-uniques realized on 10 × 10 cm tiles, made of PVC of 5 and 2 mm thickness, joined by specialized bookbinding white cotton tape and printing of graphics on self-adhesive film, applied to PVC elements. As a result, a single work consists of 16 elements with double-sided printing (in total, 16 × 6 = 96 elements and 192 stick-on graphics were used for the series). Each project is assembled in a different, specially designed way, depending on the method of joining the individual elements and the thickness of the material used.
The above series of realizations strictly responds to the issue of the use of mathematics in graphic design, strictly based on the grid (so-called grid), which I built, on the principle of golden ratios resulting from the division of the square and the calculation of those mathematical proportions that are best represented by graphics:
The result is a division of the square, which, multiplied and rotated about its axis, gives us a grid:
The grid is the base on which the graphic elements are applied, giving the possibility of folding them in such a way that they always constitute a graphic whole when folded.
The result is 6 objects-books that can be combined with each other, but can also be freely put together.
[PL] Modyfikacje wizualne książki artystycznej. Część 2 Semiografia 2.0
W trakcie pracy nad częścią 1, Semiografii 1.0, zrodził się kolejny pomysł na to, jak mogę pogłębić i eksplorować ideę modyfikacji wizualnej książki artystycznej. W części 2 powróciłam do inspiracji złotym podziałem. Powrót do rozwiązań zastosowanych w pracy Semiografia, którą zrealizowałam jeszcze w 2015 roku, pozwolił mi na opracowanie nowych zasad.
Na realizacje celu pozyskałam środki finansowe w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura w sieci”. Celem mojego projektu było propagowanie książek artystycznych, opierających się na ścisłych regułach matematycznych. I podobnie jak w liberaturze – starałam się przełamywać konwencję, poszerzać poznanie i rezygnować z linearności. Przyznaję, że lubię powracać do moich wcześniejszych pomysłów i nadawać im na nowo sens i znaczenie.
Clou projektu polegało na realizacji zestawu figur geometrycznych i ich układzie względem siebie, mającej na celu generowanie kolejnych, nowych form. Pomysł ten okazał się dla mnie na tyle odkrywczy, że otworzył perspektywę nowych wizualnych i interaktywnych działań. Poszczególne propozycje projektu były wykonywane w postaci PDF, JPG, dokumentowane fotograficznie i umieszczane w przestrzeni Internetu.
Na całość projektu składa się 6 książek-unikatów zrealizowanych na kafelkach w formacie 10 × 10 cm, wykonanych z PCV o grubości 5 i 2 mm, łączonych za pomocą specjalistycznej introligatorskiej białej taśmy bawełnianej oraz nadruku grafik na folii samoprzylepnej, naniesionego na elementy PCV. W efekcie na pojedynczą pracę składa się 16 elementów z dwustronnym nadrukiem (w całości do cyklu zostało użytych 16 × 6 = 96 elementów i 192 naklejone grafiki). Każdy projekt złożony jest w inny, specjalnie opracowany sposób, uzależniony jest od metody łączenia poszczególnych elementów oraz od grubości użytego materiału.
Powyższy cykl realizacji ściśle odpowiada na zagadnienie użycia matematyki w projektowaniu graficznym, ściśle opiera się o siatkę (tzw. grid), którą zbudowałam, na zasadzie złotych proporcji wynikających z podziału kwadratu i wyliczeń tych matematycznych proporcji, które najlepiej przedstawić za pomocą grafiki:
W efekcie powstaje podział kwadratu, który zwielokrotniony i obrócony względem własnej osi daje nam siatkę. Siatka stanowi bazę, na którą naniesione są elementy graficzne dające możliwość składania ich w taki sposób, aby zawsze po złożeniu stanowiły graficzną całość.
W efekcie powstało 6 obiektów-książek, które można łączyć ze sobą, ale też można w swobodny sposób ze sobą zestawiać.
The formula for calculating the height where x is the height of the division of the square.
Wzór na obliczanie wysokości gdzie x stanowi wysokość podziału kwadratu.